Category : Sygnalista

Czy dyrektywa o ochronie sygnalistów dotyczy również samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej?

Czy dyrektywa o ochronie sygnalistów dotyczy również samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej?

Dyrektywa o ochronie sygnalistów dotyczy wszystkich podmiotów prawnych w sektorze prywatnym i publicznym. Sygnalista będzie chroniony także w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej.

Sygnalista w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej – nowe przepisy

Zgodnie z przepisami Dyrektywy, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej mają m.in. obowiązek ustanowienia kanału komunikacji i procedur na potrzeby dokonywania zgłoszeń wewnętrznych i podejmowania działań następczych. Obowiązek ten dotyczy podmiotów, które zatrudniają co najmniej 50 pracowników. Firmy/instytucje/organizacje zatrudniające powyżej 250 pracowników zgodnie z dyrektywą musiały wywiązać się z obowiązku do 17 grudnia 2021, a podmioty zatrudniające od 50 do 250 pracowników otrzymały na to dodatkowe 2 lata (do grudnia 2023 roku).

Projekt polskiej ustawy zmienia te „widełki” (stan wiedzy na 21/01/22). Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, jako instytucje publiczne, są zobowiązane do wprowadzenia nowych regulacji jeśli zatrudniają co najmniej 50 pracowników już od tego roku.

Sygnalista w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej – kto jest chroniony?

Pamiętajmy jednak, że od 17 grudnia 2021 roku dyrektywa chroni każdego sygnalistę, niezależnie od tego w jak dużym podmiocie jest zatrudniony (także w mniejszych jednostkach, zatrudniających do 50 pracowników). Jeśli podmiot zatrudniający nie ma odpowiednich kanałów wewnętrznych, sygnalista może zgłosić nieprawidłowość korzystając z kanału zewnętrznego lub dokonać ujawnienia publicznego.

Komu przysługuje ochrona?

  • status pracownika
  • status osoby prowadzącej działalność na własny rachunek
  • akcjonariuszom/wspólnikom oraz członkom organu administrującego, zarządzającego lub nadzorczego przedsiębiorstwa, w tym członkom niewykonawczym, wolontariuszom i stażystom (bez względu na to czy otrzymują oni wynagrodzenie)
  • osobom pracującym pod nadzorem i kierownictwem wykonawców, podwykonawców i dostawców
  • byłym pracownikom
  • osobom, których stosunek pracy ma zostać dopiero nawiązany
  • osobom postronnym, które są narażone na zachowania odwetowe (pomagającym w dokonaniu zgłoszenia, współpracownikom i krewnym osób dokonujących zgłoszenia, podmiotom prawnym oraz innym, którzy są w inny sposób powiązani z osobą zgłaszającą w kontekście związanym z pracą) 

Jak samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej mogą zyskać na wdrożeniu kanału wewnętrznego?  

Warto zwrócić uwagę, że wprowadzenie kanału wewnętrznego służy pracodawcy, ponieważ pozwala wyjaśnić sprawę wewnątrz organizacji. W interesie każdej firmy/instytucji powinno być przekonanie pracowników, aby korzystali właśnie z tego kanału. Dlaczego? Dyrektywa zobowiązuje państwa członkowskie UE do stworzenia kanału zewnętrznego do dokonywania zgłoszeń (w Polsce odbiorcą takich zgłoszeń ma być Rzecznik Spraw Obywatelskich). Kanał zewnętrzny sprzyja pracownikom. Państwa członkowskie muszą m.in. zapewnić:

  • łatwy dostęp do informacji dotyczących warunków zgłoszenia nieprawidłowości, środków ochrony prawnej i procedur służących ochronie przed działaniami odwetowymi oraz dostępność poufnej porady dla osób rozważających dokonanie zgłoszenia
  • pomoc w kontaktach z wszelkimi odpowiednimi organami zaangażowanymi w ochronę przed działaniami odwetowymi
  • pomoc prawną w postępowaniach karnych i transgranicznych postępowaniach cywilnych, pomoc prawna w dalszych postępowaniach, a także doradztwo prawne lub inna pomoc prawna

Dodatkowo Państwa członkowskie mogą wprowadzić przepisy przewidujące środki pomocy finansowej i wsparcia, w tym wsparcie psychologiczne.

Przeczytaj także: Projekt Ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenie prawa – co musisz wiedzieć >>> https://blog.sygnanet.pl/projekt-ustawy-o-ochronie-osob-zglaszajacych-naruszenie-prawa/