Sygnanet daje możliwość nadania różnych uprawnień użytkownikom platformy.
Główny odbiorca zgłoszeń
Pełni najważniejszą rolę w systemie. Główny odbiorca zgłoszeń otrzymuje powiadomienia o wszystkich zgłoszeniach oraz może: odczytać zgłoszenie, zmienić jego status, korespondować z sygnalistą, zarządzać kategoriami i użytkownikami.
Odbiorca zgłoszeń
Odbiorca zgłoszeń otrzymuje powiadomienia o zgłoszeniach tylko z kategorii, które zostały mu przydzielone. Może: odczytać takie zgłoszenie, zmienić jego status i korespondować z sygnalistą. Odbiorca zgłoszeń może również odczytać inne zgłoszenie (z innej kategorii), które zostało mu udostępnione przez Głównego odbiorcę zgłoszeń.
Administrator
Administrator pełni rolę zarządzającą użytkownikami i kategoriami. Może to być tzw. „osoba techniczna” np. pracownik działu IT.
Audytor
Audytor ma tylko i wyłącznie wgląd w zgłoszenia (może je odczytać).
Główny odbiorca zgłoszeń | Odbiorca zgłoszeń | Administrator | Audytor | |
---|---|---|---|---|
Powiadomienie o zgłoszeniu | TAK | TAK* dla kategorii dla której otrzymał dostęp | ||
Odczytanie zgłoszenia | TAK | TAK* dla kategorii dla której otrzymał dostęp | Tak | |
Zmiana statusu zgłoszenia | TAK | TAK* dla kategorii dla której otrzymał dostęp | ||
Korespondencja z sygnalistą | TAK | TAK* dla kategorii dla której otrzymał dostęp | ||
Zarządzanie kategoriami | TAK | Tak | ||
Zarządzanie użytkownikami | TAK | Tak |
Odbiorca zgłoszeń otrzymuje informację mailową, że w systemie oczekuje nowe zgłoszenie – musi się on zalogować i odebrać (odszyfrować) zgłoszenie, aby zmienił się jego status dla zgłaszającego (z wysłane do odebrane).
Zaznaczamy to, ponieważ samo wysłanie zgłoszenia nie jest równoznaczne z jego otrzymaniem. Zgłaszający w swojej skrzynce (indywidualne hasło i identyfikator otrzymuje w momencie wysłania zgłoszenia) do momentu odszyfrowania zgłoszenia przez odbiorcę zgłoszeń widzi status zgłoszenia jako wysłane. Nie jest to równoznaczne z zapoznaniem się ze sprawą (nie rozpoczyna to podanego w dyrektywie okresu na jej rozpatrzenie).
Jednocześnie nie rekomendujemy, aby odbiorca zgłoszeń zwlekał z odebraniem zgłoszenia, ponieważ zwiększa to ryzyko, że zgłaszający przekonany o złej woli odbiorcy, przekaże sprawę do organów zewnętrznych lub dokona ujawnienia publicznego (zgłoszenie wewnętrzne nie blokuje skorzystania z innych ścieżek zgłoszeniowych).
Sygnanet.pl – szyfrowany kanał do zgłaszania nadużyć w firmach i anonimowej komunikacji usprawniającej rozwój firm
Przeczytaj również:
Whistleblowing. Jak Twoja firma może zyskać na wdrożeniu systemu do zgłaszania nieprawidłowości?