Sygnaliści odgrywają kluczową rolę w ujawnianiu naruszeń prawa. Odpowiednie zarządzanie zgłoszeniami może zadecydować o atmosferze w organizacji. Webinar „Mediacja w sporach związanych z ochroną sygnalistów” poświęcony został zastosowaniu mediacji jako skutecznego narzędzia w procesach wyjaśniania zgłoszeń oraz budowaniu kultury organizacyjnej opartej na dialogu i wzajemnym szacunku.
Sygnaliści w Polsce – zmiana podejścia i wyzwania kulturowe
Eksperci – mec. Tomasz Wolny-Dunst i mec. Ewelina Stankiewicz-Łątkowska – zwrócili uwagę na historyczne postrzeganie sygnalistów w Polsce. Z powodu doświadczeń z czasów PRL-u, informowanie o nieprawidłowościach wciąż bywa błędnie kojarzone z donosicielstwem. Dlatego nowa ustawa i promocja mediacji mają szansę zmienić to negatywne podejście. Pomaga w budowie pozytywnego wizerunku sygnalistów jako osób działających w interesie publicznym.
Sygnaliści a mediacja w postępowaniach wewnętrznych
Prelegenci wskazali, że mediacja może być skutecznym sposobem łagodzenia sporów powstałych na tle zgłoszeń sygnalistów. Wewnętrzne postępowania wyjaśniające, przewidziane w ustawie o sygnalistach, mogą być prowadzone z udziałem mediatorów. Mediatorzy wspierają strony w komunikacji, pomagają w tworzeniu rozwiązań oraz budują zaufanie wewnątrz organizacji. Mogą działać zarówno wewnętrznie, jako członkowie zespołu, jak i zewnętrznie, jako niezależni eksperci.
Sygnaliści, mediacja i korzyści dla organizacji
Podkreślono, że mediacja pozwala organizacjom szybciej i taniej rozwiązywać konflikty, utrzymując poufność i minimalizując ryzyko eskalacji sporów. Dzięki mediacji sygnaliści mogą czuć się bardziej chronieni, a organizacje – bardziej odpowiedzialne i odporne na kryzysy. Mediacja pomaga także w reintegracji sygnalistów ze środowiskiem pracy i przeciwdziała negatywnym skutkom niezaopiekowanych konfliktów, takim jak spadek morale czy wzrost rotacji pracowników.